Welke vragen kunt u het beste stellen tijdens een verkoopgesprek?

Welke vragen kunt u het beste stellen tijdens een verkoopgesprek?

Goed kunnen luisteren, het stellen van veel vragen en uw gesprekspartner aan het woord laten. Voor iedere verkoper zijn dit de basisregels voor een verkoopgesprek. Wilt u tot een succesvolle deal komen, dan zijn deze regels van cruciaal belang. Dit is niet altijd eenvoudig, vooral omdat u natuurlijk graag wilt vertellen wat u voor de klant kunt betekenen. Wat zijn dan de vragen die u het beste kunt stellen tijdens het verkoopgesprek? En kunt u tijdens dit gesprek om een deal vragen? In dit artikel geven we u een overzicht van de belangrijkste vragen tijdens het verkoopgesprek.

Hoe bent u met ons in aanraking gekomen?

Uw naam en imago zijn goud waard in een concurrerende markt. Uw bedrijf goed in de markt zetten kost veel moeite en tijd. Het is niet niks om fanatiek te netwerken, vertrouwen op te bouwen, kennis te delen en een autoriteit op te bouwen. Aan het begin van het verkoop-, of kennismakingsgesprek is het erg slim om te vragen hoe uw gesprekspartner van uw bedrijf heeft gehoord. Dit kan via Google zijn, LinkedIn, via een blog of gedeelde relatie.

Wat zijn uw doelen op de korte en lange termijn?

Het is erg belangrijk dat u weet wat de doelen zijn van uw prospect; hoe kunt u anders bepalen hoe u de klant het beste van dienst kunt zijn? Dit is belangrijk voor zowel de korte als de lange termijn. Als u een goed beeld heeft van de korte termijndoelstellingen, dan kan dit u helpen uw prioriteiten te bepalen. Inzicht in de lange termijndoelstellingen geeft u een beeld van waar u naartoe moet werken.

Wat gaat goed en wat kan beter in de huidige situatie?

Vaak is onvrede over de huidige leverancier of situatie reden voor uw gesprekspartner om met een andere partij in gesprek te gaan. Door te vragen waar u prospect tevreden over is en waar de probleempunten liggen, kunt u bepalen met wat voor aanbod u moet komen om het probleem voor de klant op te lossen.

treffende vragen verkoopgesprek

Hoe kan ik u overtuigen om met ons in zee te gaan?

Veel verkopers deinzen terug voor deze vraag, omdat het een vrij directe vraag is. Maar waarom zou u de vraag niet stellen? Waarom zou u niet aan uw prospect kunnen vragen wat er voor nodig is om tot een samenwerking te komen? Wat is het dat u moet leveren om uw prospect te overtuigen? Dan weet u dat u daar aan moet werken.

Waar bent u naar op zoek?

Het is algemeen bekend dat mensen vooral samen werken met mensen, niet met merken. Het gaat om een samenwerking tussen twee of meer professionals, niet tussen twee bedrijven. Dat is niet wat een relatie tussen leverancier en klant is. U doet er verstandig aan om in het begin van het verkoopgesprek te vragen waar uw gesprekspartner precies naar op zoek is in een samenwerking. Hoe kunt u samen werken aan een vertrouwensband en hoe gaat u in een ideale situatie met elkaar om?

Wat is uw budget?

Nog zo’n vraag die confronterend en vrij direct is en daarom vaak wordt gemeden. Heeft u echter geen idee van het beschikbare budget, dan wordt het erg lastig om een passende offerte op te stellen. Uw gesprekspartner heeft altijd wel een idee van het budget dat beschikbaar is. Natuurlijk hoeft u het niet tot op de cent nauwkeurig te weten, maar als u een richtlijn heeft, dan kunt u daar in ieder geval verder mee.

Heeft u een goede inschatting kunnen maken van de behoeften van de klant? Dan is de volgende stap het doen van een aanbod.

Aanbod doen en om een deal vragen

Wanneer u een goede inventarisatie heeft kunnen maken van de probleemgebieden van uw prospect, kunt u uw product of dienst presenteren. Stel tijdens het doen van een aanbod vooral vragen waar de klant alleen maar ‘ja’ op kan antwoorden. Ze zullen hierdoor eerder tot aankoop overgaan.

De kans is groot dat uw prospect niet in één keer instemt met uw aanbod. Als de klant met bezwaren komt, dan is het aan u om deze te weerleggen. U zou elk bezwaar kunnen zien als een verzoek om extra informatie; uw prospect is nog niet helemaal overtuigd en wil het aanbod nog even op zich laten inwerken.

Een belangrijk moment van het verkoopgesprek is het vragen om een handtekening. Durf dit gewoon te doen! U weet in elk geval zeker dat als u het niet vraagt, dat u zeker geen handtekening krijgt.

Vergeet de klant niet

Nazorg is een belangrijk aspect als het gaat om het opbouwen van een vertrouwensband. De meeste klanten gaan naar de concurrent, omdat ze na aankoop niets meer horen van het bedrijf. Een vaste relatie kan ontstaan door een goede nazorg te bieden. Bel de klant bijvoorbeeld na een aantal dagen op om te vragen of hij/ zij tevreden is over uw dienstverlening en of alles naar wens is. Dit zal zeker op prijs worden gesteld!

Misschien interessant?

Training en coaching nodig?

Trainingscentrum Krimpenerwaard biedt in samenwerking met een aantal gerenommeerde partijen een totaalpakket aan trainingen, cursussen en coaching sessies aan. Door deze unieke samenwerking heeft u alles op één plaats, heeft u één aanspreekpunt, bespaart u een hoop tijd en kunt u zich focussen op hetgeen waar u gespecialiseerd in bent.
trainingen in omgeving Rotterdam