Hoe verbeter ik mijn non-verbale communicatie?

Hoe verbeter ik mijn non-verbale communicatie?

De hele dag door communiceert u op verschillende manieren, zowel verbaal als non-verbaal. Ook al bent u stil, dan nog communiceert u. Bijvoorbeeld door de gebaren die u maakt of door uw gezichtsuitdrukking. Dat is non-verbale communicatie. Voor een groot gedeelte vindt non-verbale communicatie onbewust plaats, maar dat betekent niet dat het niet zichtbaar is voor anderen.

Op de werkvloer kunt u uw non-verbale communicatie bewust inzetten om betrouwbaar en zelfverzekerd over te komen. De kans is groot dat u hiermee uw zichtbaarheid en professionele invloed verhoogt. Over het algemeen wordt gedacht dat het niet mogelijk is om non-verbale communicatie bewust in te zetten, maar dit is zeker mogelijk. In dit artikel bespreken we de twee grootste misverstanden over het bewust inzetten van non-verbale communicatie en geven we u tips om uw non-verbale communicatie te verbeteren.

Misverstand 1: Ik kom nep over als ik mijn lichaamstaal bewust inzet

Uw non-verbale communicatie bewust inzetten zorgt er niet voor dat u nep overkomt. Als u dit niet doet, zou dit juist kunnen leiden tot een boodschap die tegenstrijdig is tussen uw verbale en non-verbale communicatie. Wanneer er een collega naar u toekomt die u aarzelend en onzeker uitleg komt geven over een nieuw programma, dan gelooft u dit minder snel dan wanneer iemand heel veel zelfvertrouwen uitstraalt.

Het is niet waar dat u minder natuurlijk overkomt als u bewust uw non-verbale communicatie inzet tijdens gesprekken op uw werk. Het zorgt er juist voor dat u soepeler communiceert en beter begrepen wordt.

Misverstand 2: Mijn non-verbale communicatie moet in overeenstemming zijn met hoe ik me voel

Als u veel last hebt van onzekere gevoelens, dan kan dit u het gevoel geven dat iets nooit goed gaat komen of dat u iets niet kan. Het gevolg van deze gevoelens is dat u uzelf klein maakt, onzeker overkomt en aarzelend gaat praten. Uw gesprekspartners neemt dan automatisch aan dat u niet geheel zeker van uw zaak bent. Uw invloed vermindert hierdoor en dit zorgt alleen maar voor een bevestiging van uw onzekerheid.

Wilt u uw non-verbale communicatie verbeteren? We geven u drie tips.

Tip 1: Zorg voor een zelfbewuste houding

Ook als voelt u zich helemaal niet zo zeker van uzelf, als u een zelfbewuste houding aanneemt komt u minder onzeker over. Zorg ervoor dat u nerveuze gebaren vermijdt. Denkt u dan bijvoorbeeld aan het klikken met uw pen, het friemelen aan uw haar, met uw voet tikken op de grond of gebaren maken met uw armen die ongecontroleerd zijn.
In plaats daarvan gaat u wat breder zitten (of staan) en neemt u een ontspannen houding aan. Zet uw voeten stevig op de vloer en zorg ervoor dat uw armen zichtbaar zijn, maar vouw ze niet over elkaar. Dit zorgt ervoor dat u meer ruimte inneemt. Praat duidelijk verstaanbaar en rustig, zorg ervoor dat er een structuur zit in uw verhaal. Gebruik hierbij kalme, maar krachtige gebaren en maak rustig oogcontact.

non verbale communicatie verbeteren

Tip 2: Werk aan je zelfvertrouwen

Een gezond zelfvertrouwen houdt in dat je op eigen kunde en kennis vertrouwt, zonder dat je hierbij last hebt van zelfoverschatting. U laat zich niet gemakkelijk uit het veld slaan en u bent niet bang om uw eigen mening te geven. U kunt erkennen dat u degene bent die successen geboekt heeft, in plaats van het over te laten aan toeval.
Wanneer u een gezonde dosis zelfvertrouwen heeft maakt dit u milder, niet alleen naar anderen, maar ook naar uzelf. U bent niet bang om fouten te maken en het is makkelijker om zowel persoonlijk als professioneel te groeien. Het geeft u bovendien een prettig gevoel. U voelt zich niet langer afhankelijk van de mening van anderen.
Het is daarom belangrijk om in kaart te brengen wat uw kwaliteiten zijn, maar ook wat uw valkuilen zijn. Uw kwaliteiten kunt u vervolgens bewust inzetten in uw werk. U kunt op uw inhoudelijke expertise vertrouwen wanneer u een gesprek voert en u durft er eerlijk voor uit te komen als u iets niet weet.

Tip 3: Met de juiste status communiceren

Wat u zich misschien niet beseft, is dat u tijdens een gesprek ook non-verbaal uitdrukt hoe u zich ten opzichte van uw gesprekspartner voelt. U kunt zich gelijkwaardig in status voelen, maar ook hoger of lager. Dit heeft niets te maken met uw formele positie in een organisatie. U zou bijvoorbeeld met een leidinggevende op een gelijkwaardig niveau een discussie kunnen voeren over een op te lossen probleem. Het zal daarentegen minder effectief zijn wanneer een projectleider in gesprekken met collega’s een te hoge positie inneemt. Dit zal voornamelijk weerstand oproepen.

Uw houding en uitstraling beïnvloeden het gedrag en de houding van uw gesprekspartner. Als u een gelijkwaardig gesprek wilt voeren met een klant, leidinggevende of collega, zorg er dan voor dat u zowel verbaal als non-verbaal op een manier communiceert, zodat er een gelijkwaardig gesprek kan ontstaan.

Misschien interessant?

Training en coaching nodig?

Trainingscentrum Krimpenerwaard biedt in samenwerking met een aantal gerenommeerde partijen een totaalpakket aan trainingen, cursussen en coaching sessies aan. Door deze unieke samenwerking heeft u alles op één plaats, heeft u één aanspreekpunt, bespaart u een hoop tijd en kunt u zich focussen op hetgeen waar u gespecialiseerd in bent.
trainingen in omgeving Rotterdam