Heeft u het gevoel dat u tegen een muur praat? 

Heeft u het gevoel dat u tegen een muur praat?

U kent ze vast wel; van die mensen waar altijd ademloos naar geluisterd wordt. Helaas heeft niet iedereen dit talent. Heeft u vaak het gevoel dat uw woorden afgekapt worden? Of heeft u soms het gevoel dat u tegen een muur praat? Gelukkig zijn er een aantal manieren om ervoor te zorgen dat mensen wél naar u luisteren.

De communicatiemuur

De communicatiemuur is een methode om inzicht te krijgen in de manier waarop u communiceert. Dit kan gaan om uw persoonlijke communicatie, communicatie binnen het bedrijf waarin u werkt of binnen uw relatie. Het is ook een manier om inzicht te krijgen waar u als het ware tegen een muur aan loopt of waar u te maken heeft met miscommunicatie. Volgens deze communicatiemuur zijn er vijf gebieden waar er in de communicatie iets mis kan gaan:

  1. bedoeld = niet gezegd
  2. gezegd = niet gehoord
  3. gehoord = niet begrepen
  4. begrepen = niet akkoord
  5. akkoord = niet gedaan

tegen muur praten

Wat u bedoelt is niet altijd wat u zegt

Het kan voorkomen dat u in gedachten al veel verder bent. Het kan ook zomaar zijn dat u de verkeerde woorden kiest. Wanneer u in gedachten sprongen maakt, is de kans groot dat uw gesprekspartner u niet kan volgen.

Wat u zegt is niet wat de ander hoort

Verschillende woorden kunnen hetzelfde klinken. Het is niet gezegd dat uw gesprekspartner verstaat wat u zegt. Helemaal wanneer u te maken heeft met achtergrondlawaai of gehoorproblemen, kan het voorkomen dat klanken wegvallen of vervormen.

Gehoord betekent niet altijd dat het ook is begrepen

Iedereen geeft een eigen invulling aan woorden, helemaal als het gaat om vage woorden. Als er in een vacaturetekst gevraagd wordt naar een flexibele medewerker: betekent dit voor de werkgever dan hetzelfde als voor de sollicitant?

Begrepen betekent niet dat het akkoord is

Als iemand enthousiast is over uw voorstel, betekent dit niet automatisch dat het akkoord is.

Akkoord betekent nog niet gedaan

Ook al is er een akkoord gegeven, dan nog kan er nog steeds van alles misgaan. Misschien had de ander andere plannen of was er sprake van een verborgen agenda.
Er kunnen dus verschillende redenen voor zijn dat u niet gehoord wordt of dat u het gevoel heeft tegen een muur te praten. Onderstaande tips kunnen ervoor zorgen dat er wél naar u geluisterd wordt.

Geloof dat u het waard bent om naar te luisteren

Heeft u vaak het gevoel dat mensen niet naar u luisteren, omdat u saai bent of niet de moeite waard? Onbewust gaat u zich dan op een manier gedragen, waarbij u aarzelend overkomt. Dit heeft als gevolg dat mensen inderdaad niet naar u luisteren. Als u geloof heeft in uzelf, straalt u automatisch positiviteit uit.

Maak uw wensen kenbaar zonder te klagen

Blijft u maar klagen over het gedrag van de mensen om u heen? Dan is de kans groot dat mensen op den duur niet meer naar u luisteren. De kans is een stuk groter dat er naar u wordt geluisterd als u aan uw omgeving vraagt wat u van ze wilt.

Noem de voornaam van uw gesprekspartner

Door de naam te noemen van degene die naar u moet luisteren, zorgt u ervoor dat de boodschap persoonlijk wordt. Uw gesprekspartner zal zich op deze manier sterk aangesproken voelen, wat ervoor zorgt dat uw boodschap niet te negeren valt.

Laat uw gesprekspartner zelf een oplossing bedenken

Als uw gesprekspartner nog niet klaar is voor een bepaalde oplossing van een probleem, dan is de kans groot dat hij/ zijn niet luistert naar de oplossing die u aandraagt. U kunt dit verhelpen door uw gesprekspartner met een oplossing te laten komen. U geeft dan niet zelf een kant-en-klare oplossing voor het probleem, maar in plaats daarvan stelt u vragen. Uw gesprekspartner komt dan met een omweg bij de oplossing die u al in gedachten had.

Stem in met kritiek

Heeft u wel eens te maken met iemand die u keer op keer bekritiseerd, die op u neerkijkt en niet naar u luistert? U doet er dan goed aan om een keer in te stemmen met de kritiek die hij/ zij u geeft. Op deze manier laat u zien dat u zich niet laat intimideren. Uw gesprekspartner zal hierdoor verrast zijn, waardoor de kans groot is dat hij/ zij nu wel hoort wat u zegt. Een volgende keer zal deze persoon met meer respect naar u luisteren.

Maak gebruik van uw lichaamstaal

Non-verbaal gedrag is erg belangrijk in de communicatie. Een klein percentage van uw boodschap wordt bij een eerste indruk bepaald door wat u zegt. Natuurlijk is de manier waarop u iets communiceert belangrijk, maar de meeste indruk wordt gemaakt met uw lichaamshouding en uiterlijk.

Als u wilt dat er naar u wordt geluisterd, zorg er dan voor dat u luid en duidelijk spreekt. Neem een zelfverzekerde houding aan en maak oogcontact. Wanneer u op deze manier communiceert, kan men niet om u heen. Vergeet ook niet om uw handen en gezicht te gebruiken. Mensen luisteren nu eenmaal liever naar iemand die veel gebaren met de handen maakt en die een positieve uitstraling op zijn/ haar gezicht heeft.

trainingen in omgeving Rotterdam